Pages

Wednesday, October 27, 2010

Hub Hiburan Malam : Jangan runtuhkan apa yang dibina!

Saya ada terbaca serangkap syair Arab. Bunyinya begini :

متى يبلغ البنيانُ يوما تمامَه          إذا كنتَ تبنيه وغيرُك يهدم

Terjemahan : "bilakah [sesuatu] binaan akan sampai kepada kesudahannya suatu  hari [nanti], andai engkau membinanya [sedang] orang lain [pula] meruntuhkan [nya]?”

Ya, binaan itu tidak akan siap sampai bila-bila. Biarpun kita bersekang mata dan membanting tulang membinanya, ia tidak akan siap, andai dalam masa sama, orang lain meruntuhkannya.

Ia juga tidak akan siap, jikalau tangan kita membina, sedang kaki kita menghenyak-henyak apa yang kita bina.

Kerja membina dan meruntuh dalam masa sama, adalah kerja membuang masa, tenaga dan harta.

Natijah yang sama juga akan dituai dalam agenda pembinaan manusia. Pembinaan manusia tidak akan selesai sampai bila-bila, jika kita membina, dan dalam masa sama, kita meruntuhkannya!

Bilakah manusia secara keseluruhan akan ‘terbangun’, jika manusia yang dibentuk oleh institusi pendidikan dan keagamaan di siang hari, di‘runtuhkan’ oleh agensi penyiaran dan hiburan di malam hari?

Bilakah jati diri anak bangsa kita akan utuh, andai jiwa mereka yang ‘dikentalkan’ di kem-kem latihan, ‘dileburkan’ di kelab-kelab malam dan pusat hiburan?  

Fenomena ‘membina dan meruntuh dalam masa sama’, sangat menyedihkan. Sebenarnya, pelakunya lebih berhak dikasihani daripada dimarahi.

Jika mahu digambarkan kelakuan ini dalam skala yang lebih kecil, ia saling tidak ubah seperti seorang yang membina sebuah rumah dengan tangan kanannya, sambil tangan kirinya meruntuhkan apa yang dibina!

Disinilah tersingkapnya rahsia kegagalan kita membina manusia!

Semua boleh mengakui, bahawa kita jauh terkehadapan berbanding negara-negara Islam lain dalam usaha pembangunan Islam dan umat Islam. Justeru,  kita dikagumi dan menjadi Negara Islam contoh!.

Komitmen kita terhadap pendidikan Islam di peringkat rendah dan tinggi, sangat jelas. Langkahan kaki kita di ‘litar’ kewangan Islam, memang laju. Jauh meninggalkan negara-negara Islam lain.

Kesungguhan kita menyuburkan program-program Islam, sungguh ketara. Kini, kita melangkah penuh bergaya setapak lagi ke hadapan dengan penubuhan saluran TV berteraskan Islam, TV al-Hijrah.

Namun, kebejatan sosial terus membarah. Keruntuhan akhlak kian parah!

Rahsianya, kita membina, tetapi pada waktu yang sama, kita juga meruntuhkan apa yang kita bina itu.

Kita bina anak bangsa kita di siang hari dengan ilmu, kepakaran dan agama. Tapi, malangnya, kita 'runtuhkan'nya di malam hari dengan pembiakan budaya hedonisme!

Akibatnya, segala penat lelah dan wang ringgit yang dicurahkan bagi membangun manusia, hilang begitu saja.

Mutakhir ini, perangai ‘membina dan meruntuh dalam masa sama’, nampaknya kian galak dan ‘tak keruan’. 

Pada titik ini, tercetus persoalan, seriuskan kita membina modal insan?

Persoalan lain, mengapa kita terdorong melakukan kerja ‘membina dan meruntuh’ ini? Kita tahu ia kerja merugikan. Membuang masa. Tapi kita lakukan juga.

Ahhhh…rupa-rupanya, orang kita masih belum merdeka dari belenggu fahaman kebendaan yang telah lama memperhambakan manusia-manusia di Barat!

Friday, October 22, 2010

Rehat Minda

Juha dan pampasan tampar
Suatu hari, Juha membeli belah di pasar. Tiba-tiba datang seorang lelaki dari arah belakang, lalu menampar Juha.
Juha segera menoleh ke belakang. Beliau segera meluru untuk menumbuk lelaki tersebut. Tetapi lelaki itu berkali-kali memohon maaf.
“Maafkan saya tuan. Saya sangkakan tuan adalah si anu si anu”, kata si lelaki.
Juha tidak dapat menerima permohonan maaf itu. Beliau bertegas mendakwanya di mahkamah. Akhirnya, Juha dan si lelaki pergi menemui hakim di mahkamah.
Kebetulan, hakim tersebut adalah kaum kerabat si lelaki. Setelah mendengar dakwaan Juha, hakim memberi isyarat dengan matanya kepada si lelaki. Isyarat itu bermaksud dia akan membebaskan si lelaki.
Hakim akhirnya menjatuhkan hukuman kepada si lelaki. Iaitu membayar kepada Juha sebanyak 20 dinar.
Juha dalam mahkamah
“Tapi, saya tidak ada satu sen pun sekarang ini”, kata si lelaki.
Sambil memberi isyarat dengan matanya, hakim berkata, “pergilah sekarang, dan bawa ke sini 20 dinar sekarang juga. Juha akan menunggu kamu di sini”.
Lelaki tersebut pun pergi. Sementara itu, Juha duduk bersama hakim menunggunya datang membawa wang denda.
Setelah lama menunggu, si lelaki masih belum datang. Setelah berjam-jam menunggu, akhirnya Juha faham permainan hakim. Apatah lagi setelah menyedari isyarat mata yang dilakukan hakim kepada si lelaki.
Tanpa berlengah, Juha terus meluru ke arah hakim.
Dengan pantas beliau menampar hakim hingga terlucut serbannya, sambil berkata, “apabila si lelaki datang membawa 20 dinar, tuan ambillah wang pampasan itu!!”.
Juha terus berlalu pergi.

Hukum 7 Orang Mengorbankan Seekor Lembu Dengan Niat Yang Berbeza

*Artikel ini asalnya adalah sebahagian daripada artikel yang dipaparkan sebelum ini. Disebabkan paparan sebelum ini agak panjang, maka artikel ini dipaparkan secara berasingan.

Permasalahan

Seperti yang dimaklumi, dalam ibadat korban, seekor lembu, kerbau atau unta boleh dikongsi seramai 7 orang.

Jika kesemua 7 orang yang berkongsi sesekor lembu berniat melakukan korban, tidak timbul sebarang persoalan atau kemusykilan.

Persoalan mungkin timbul jika tiada kesepakatan niat di kalangan 7 orang tersebut. Sebagai contoh, salah seorang daripada mereka berniat melakukan akikah. Sebahagian yang lain pula berniat membayar kifarat berkaitan ibadat haji. Sementara selebihnya berniat melakukan korban.

Adakah seekor lembu yang dikongsi oleh 7 orang, yang menyembelihnya dengan niat yang berbeza, dikira mengikut niat masing-masing?

Dalam erti kata lain, seekor lembu tadi dikira sebagai akikah, korban dan kifarat dalam masa yang sama?

Rumusan

Dalam Mazhab Syafie, penyembelihan seekor lembu, kerbau atau unta yang dikongsi oleh beberapa orang (tidak lebih dari 7 orang), dengan niat yang berbeza seperti akikah, korban dan kifarat, adalah dibolehkan.

Justeru, sembelihan tersebut dikira sebagai akikah, korban dan kifarat sekaligus.

Pendetailan 

Syaikh Ibnu Hajar dalam al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra menyatakan :

لو ذبح بدنة أو بقرة عن سبعة أسباب منها ضحية وعقيقة والباقي كفارات في نحو الحلق في النسك فيجزي ذلك

Terjemahan : "Jika [seseorang] menyembelih seekor unta atau lembu untuk tujuh sebab [atau niat], sebahagiannya [dengan niat] korban dan akikah, dan selebihnya [dengan niat membayar] kifarat kerana bercukur dalam ibadat haji sebagai contoh, maka memadai [yang demikian] itu".

Menjelaskan perkara yang sama, Syaikh Arshad al-Banjari dalam karyanya, Sabilal Muhtadin (jld.2, hlm.446, edisi rumi) mengatakan, "memadai seekor unta atau sapi atau kerbau untuk tujuh orang, baik yang tujuh orang itu menghendaki dijadikan korban atau sebagiannya saja".

Sekian.

Thursday, October 21, 2010

Hukum Gabung Qurban & Akikah Dalam Satu Sembelihan

1. Permasalahan

Ada seorang lelaki baru mendapat anak. Sebagai tanda syukur, dia bercadang membuat akikah.

Kebetulan, anaknya lahir sebulan sebelum hari Raya Haji. Dalam masa sama, dia juga telah lama memasang niat untuk melakukan korban.

Bagi melunaskan hasratnya melakukan kedua-dua ibadat tersebut, dia telah menyembelih seekor lembu dengan dua niat sekaligus, iaitu niat korban dan akikah anaknya.

Persoalannya, menurut hukum syarak, adakah lembu yang disembelih itu dikira sebagai korban dan akikah sekaligus? Atau hanya dianggap sebagai korban sahaja?

Atau sekadar dikira sebagai akikah? Atau lebih malang, tidak dikira sebagai korban mahu pun akikah?

2. Rumusan

Jumhur (majoriti) ulama Mazhab Syafie berpandangan, seekor haiwan yang disembelih dengan niat korban dan akikah sekaligus, tidak dikira sebagai korban mahu pun akikah. Ia sebaliknya hanyalah sembelihan biasa.


3. Pendetailan

Syaikh Ibnu Hajar al-Haithami, dalam karyanya, Tuhfatul Muhtaj, menyatakan :

وظاهر كلام المتن والأصحاب أنه لو نوى بشاة الأضحية والعقيقة لم تحصل واحدة منهما

Terjemahan : "Zahir perkataan matan ini (iaitu matan kitab al-Minhaj karya Imam Nawawi r.a) dan rakan-rakan [kami para ulama Mazhab Syafie menunjukkan] bahawa jika [seseorang] meniatkan dengan seekor kambing [yang disembelihnya dua niat, iaitu melakukan] korban dan akikah, [maka] tidak terhasil [mana-mana] satu daripada kedua-dua [nya]".

Perhatian : Perkataan dalam [  ] adalah tambahan penulis bagi tujuan penjelasan.

Senada dengan Syaikh Ibnu Hajar ialah Ibnu Haj. Pengarang Hasyiah al-Bujairimi memetik dari Ibnu Haj sebagai berkata :

  قال : لا يحصلان ؛ لأن كلا منهما سنة مقصودة ، وهو وجيه

Terjemahan : "[Beliau] berkata, "keduanya (iaitu korban dan akikah yang digabungkan dalam satu sembelihan) tidak terhasil kerana setiap daripada kedua-dua [nya adalah amalan] sunat yang dimaksudkan", dan ia (pendapat Ibnu Haj) ada benarnya".

Dalil

Jumhur ulama Mazhab Syafie yang tidak mengharuskan penggabungan niat korban dan akikah dalam satu sembelihan, berdalilkan dengan beberapa dalil.

Dalil 1

Dalil yang paling jelas ialah 'ketidakbolehan' niat korban dan akikah 'menyerap' ke dalam satu sama lain. Atau 'ketidakbolehan' kedua-dua niat tersebut bergandingan dalam satu sembelihan.

Hal ini disebabkan oleh status kedua-dua ibadat tersebut, iaitu kedua-duanya berstatuskan maqsudah lizatih.

Maksud ibadat maqsudah lizatih ialah, ibadat yang dituntut kerana 'diri'nya sendiri. Ini bermakna, ibadat korban dituntut dengan tujuan menghasilkan satu ibadat yang dinamakan korban. Akikah dituntut bagi menghasilkan satu ibadat yang dinamakan akikah. Kedua-duanya tidak dituntut bagi mewujudkan perkara lain.

Lawan kepada ibadat maqsudah lizatih ialah ibadat maqsudah lighairih

Maqsudah lighairih ialah ibadat yang dituntut bagi menghasilkan perkara lain, bukannya bagi mewujudkan ibadat itu sendiri.

Contohnya, solat Tahiyyatul Masjid. Ia dituntut bukan bertujuan mewujudkan satu ibadat yang dinamakan solat Tahiyyatul Masjid itu sendiri. Sebaliknya, ia dituntut bagi menghormati masjid.

Dua ibadat maqsudah lizatihi tidak boleh 'menyerap' antara satu sama lain

Status korban dan akikah sebagai ibadat maqsudah lizatih, menuntut supaya satu sembelihan diniatkan dengan niat korban sahaja, atau dengan niat akikah semata-mata.

Dengan cara ini, barulah terhasil satu ibadat yang dinamakan korban atau akikah.

Oleh itu, jika disembelih seekor haiwan dengan niat korban dan akikah serentak, maka yang terhasil bukannya korban dan bukan juga akikah. Ia hanyalah sekadar sembelihan biasa.

Ibadat maqsudah lighair boleh menyerap ke dalam ibadat lain

Berbeza dengan ibadat maqsudah lighairih seperti solat Tahiyyatul Masjid. Ia dituntut bagi menghormati masjid, bukan bagi mewujudkan satu solat yang dinamakan Tahiyyatul Masjid. Dalam erti kata lain, ia merupakan wasilah atau alat bagi 'menghormati masjid'.

Ini bermakna, 'menghormati masjid' bukan hanya boleh dilakukan dengan solat Tahiyyatul Masjid. Ia juga boleh dilakukan dengan solat sunat qabliyyah atau  solat fardhu.

Oleh kerana sasaran sebenar dalam pensyariatan solat Tahiyyatul Masjid ialah 'melahirkan penghormatan kepada masjid', maka ia boleh diserapkan ke dalam solat sunat qabliyyah.

Tindakan ini dibolehkan kerana 'menghormati masjid' yang menjadi objektif pensyariatan solat Tahiyyatul Masjid, boleh dicapai meskipun dengan cara diserapkan solat Tahiyyatul Masjid ke dalam solat sunat qabliyyah.

Dengan lain perkataan, objektif 'menghormati masjid' tercapai walaupun tidak didirikan solat Tahiyyatul Masjid secara khusus.

Demikian juga dengan puasa 6 bulan Syawal. Ia dituntut bukan bagi tujuan mewujudkan satu ibadat yang dinamakan puasa 6.

Sebaliknya, ia disunatkan dengan tujuan 'mengimarahkan bulan Syawal dengan ibadat puasa'. Objektif ini bukan hanya boleh dicapai dengan melakukan puasa 6. Sebaliknya, ia juga boleh dicapai dengan puasa qadha.

Oleh demikian, puasa 6 boleh diserapkan ke dalam puasa qadha. Dalam erti kata lain, diharuskan berpuasa dengan niat qadha dan niat puasa 6 serentak.

Ini kerana, dengan penggabungan dua niat ini, objektif puasa 6 iaitu 'mengimarahkan bulan Syawal dengan ibadat berpuasa' telah tercapai, meskipun tidak dilakukan puasa 6 secara khusus.

Ini berbeza dengan korban dan akikah dimana objektif kedua-duanya ialah mewujudkan ibadat korban dan akikah itu sendiri.

Penolakan ke atas ulama yang mengharuskan penggabungan niat korban dan akikah

Dengan penjelasan ini, tertolaklah dalil ulama yang mengharuskan penggabungan niat korban dan akikah dalam satu sembelihan.

Mereka mengharuskannya kerana mengkiaskan penggabungan niat korban dan akikah dengan penggabungan niat solat Tahiyyatul Masjid dan solat sunat qabliyyah, dan niat puasa qadha dengan niat puasa 6.

Bagi mereka, jika penggabungan niat solat Tahiyyatul Masjid dengan niat solat sunat qabliyyah diharuskan, maka demikian juga penggabungan niat korban dan akikah dalam satu sembelihan, juga diharuskan.

Kias ini tertolak kerana tidak ada persamaan antara korban dan akikah dengan kes-kes yang diberikan. Korban dan akikah merupakan ibadat maqsudah lizatih, sementara kes-kes yang dikemukakan adalah sebaliknya.

Dalil 2

Dalil kedua yang menunjukkan 'ketidaksahan' penggabungan niat korban dan akikah ialah perbezaan objektif ibadat korban dan akikah.

Ketika menjelaskan perbezaan objektif kedua-dua ibadat ini, Syaikh Ibnu Hajar dalam kitabnya, Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra menyatakan :

الأضحية فداء عن النفس والعقيقة فداء عن الولد إذ بها نموه وصلاحه ورجاء بره وشفاعته

Terjemahan : "[Ibadat] korban [berobjektifkan] penebusan diri [orang yang melakukan korban] dan akikah [berobjektifkan] penebusan [diri] si anak, yana mana dengan [sebab] nya (akikah) [terhasil] pembesaran, kesejahteraan [si anak], pengharapan [ibu bapa akan] kebaikan dan syafaatnya".

Disebabkan korban dan akikah mempunyai objektif yang berlainan, maka kedua-duanya tidak boleh digabungkan dalam satu sembelihan.  

Jika digabungkan, sembelihan tersebut tidak akan mencapai dua objektif yang berlainan dalam masa yang sama.

Pengabungan itu juga menyebabkan kedua-dua objektif tadi terhapus dan tidak tercapai. Dengan sebab itu, sembelihan tersebut tidak dikira sebagai korban atau pun akikah.

Menjelaskan hal ini, Syaikh Ibnu Hajar menegaskan :

وبالقول بالتداخل يبطل المقصود من كل منهما

Terjemahan : "Dengan [memegang] pendapat [yang mengatakan korban dan akikah] saling menyerapi [antara satu sama lain, maka] terbatallah objektif setiap [salah satu] daripada kedua-duanya".

4. Ketidakharusan penggabungan antara korban dan akikah pendapat majoriti

Majoriti ulama Mazhab Syafie berpendapat, tidak harus digabungkan niat korban dan akikah dalam satu sembelihan. Kenyataan ini dirumuskan daripada kenyataan Syaikh Ibnu Hajar.

Beliau menegaskan, ketidakharusan ini difahami daripada kata-kata Imam Nawawi dan para ulama Mazhab Syafie yang lain.

Beliau juga menegaskan, pendapat inilah yang dipegang oleh para ulama Mazhab Syafie sejak bertahun-tahun lamanya.

Kesemua ini terkandung dalam kenyataan beliau dalam kitab Tuhfatul Muhtaj dan Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra.

Dalam kitab Tuhfatul Muhtaj beliau menyatakan :

وظاهر كلام المتن والأصحاب أنه لو نوى بشاة الأضحية والعقيقة لم تحصل واحدة منهما

Terjemahan : "Zahir perkataan matan ini (iaitu matan kitab al-Minhaj karya Imam Nawawi r.a) dan rakan-rakan [kami para ulama Mazhab Syafie menunjukkan] bahawa jika [seseorang] meniatkan dengan seekor kambing [yang disembelihnya dua niat iaitu melakukan] korban dan akikah, [maka] tidak terhasil [mana-mana] satu daripada kedua-dua [nya]".

Sementara dalam Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra beliau menegaskan :

 الذي دل عليه كلام الأصحاب وجرينا عليه منذ سنين أنه لا تداخل في ذلك لأن كلا من الأضحية والعقيقة سنة مقصودة لذاتها

Terjemahan : "Yang ditunjukkan oleh kata-kata rakan-rakan [kami para ulama Mazhab Syafie] dan [yang] kami [ulama Mazhab Syafie] pegang sejak bertahun-tahun [lamanya] bahawa tiada saling menyerap dalam soal ini kerana setiap daripada [amalan] korban dan akikah [merupakan amalan] sunat maqsudah lizatihi".

Sekian. والله أعلم بالصواب


Tuesday, October 19, 2010

Santai Ilmi

Kubur bergerak, benda yang tidak tercipta di dalam rahim, benih segala benda, tiada kaum kerabat...?!! 
Ilmu memberikan cahaya!


Kaisar Rom (Raja Rom) mengutus sepucuk surat kepada Syaidina Muawiyah r.a (602-680H).

Dalam surat tersebut, Kaisar mengajukan beberapa soalan yang mencabar minda.

Tulis Kaisar, "beritahu kepadaku, apakah yang tidak mempunyai kiblat?.

Siapakah yang tidak mempunyai ayah?.

Siapakah yang tidak mempunyai kaum kerabat?.

Siapakah yang kuburnya membawanya berjalan?.

Apakah tiga benda yang tidak diciptakan di dalam rahim?.

Apakah "yang bernilai", apakah "separuh bernilai" dan apakah "langsung tidak bernilai"?.

Hantar kepadaku jawapan di dalam bekas kaca ini dengan benih segala sesuatu!”.

Muawiyah r.a segera menghantar surat Kaisar itu kepada Abdullah Ibn Abbas r.a (Ibnu Abbas) bagi mencari jawapan. Ibnu Abbas r.a berkata :

"Adapun yang tidak mempunyai kiblat, ia adalah ka’abah,

Yang tidak mempunyai ayah ialah Isa bin Maryam [Nabi Isa],

Yang tidak mempunyai kaum kerabat ialah Nabi Adam,

Orang yang "kubur"nya membawanya berjalan ialah Nabi Yunus [yang di telan ikan].

Adapun tiga benda yang tidak diciptakan di dalam rahim, ia adalah kibas [kambing biri-biri] Nabi Ibrahim [yang dicipta Allah untuk disembelih setelah nyata Baginda tekad menyembelih anaknya seperti yang diperintahkan Allah], unta Nabi Soleh [yang keluar dari batu] dan ular Nabi Musa [yang asalnya sebatang tongkat].

Sementara "yang bernilai" ialah manusia yang memiliki akal dan menggunakannya, "separuh bernilai" ialah seorang yang tidak mempunyai buah fikiran, tetapi menggunakan buah fikiran orang-orang yang bijak, dan "langsung tidak bernilai" ialah orang yang tidak mempunyai buah fikiran dan tidak pula menggunakan buah fikiran orang lain".

Kemudian Ibnu Abbas r.a mengisi air ke dalam bekas kaca yang diberikan sambil berkata "inilah benih segala sesuatu".[Firman Allah (Al-Anbiya’ : 30) : “Dan kami jadikan daripada air tiap-tiap benda yang hidup”].
  
 

Monday, October 18, 2010

Ketidakharusan korban untuk orang lain : Beberapa pengecualian

Posting sebelum ini memperkatakan tentang hukum hakam berkaitan ibadat korban. Iaitu, hukum melakukan korban untuk orang lain, samada orang yang masih hidup atau pun telah mati.

Ringkasnya, melakukan korban untuk orang lain DIBOLEHKAN dengan SYARAT ada keizinan daripada orang berkenaan. Jika orang berkenaan telah mati, korban hanya boleh dilakukan untuknya jika dia mewasiatkan sedemikian.

Posting kali ini pula berkaitan pengecualian daripada hukum yang dinyatakan pada posting yang lepas. Dalam erti kata lain, posting ini menerangkan keharusan melakukan korban untuk orang lain, meski pun tanpa keizinannya. Keharusan ini hanya khusus bagi 4 keadaan.

Keadaan pertama : Seseorang yang melakukan korban untuk ahli rumahnya. Tindakan ini DIHARUSKAN walaupun tiada keizinan daripada mereka.

Keadaan kedua : Seseorang yang menyembelih binatang milik orang lain, yang dinazarkan untuk dijadikan korban.

Contohnya, si A telah bernazar untuk mengorbankan seekor lembu yang khusus (yang ditentukan). Kemudian, si B menyembelih lembu tersebut pada hari Raya Haji tanpa keizinannya( si A).

Penyembelihan tersebut dianggap sebagai korban, walaupun tanpa keizinan si A selaku orang yang bernazar.

Keadaan ketiga : Korban yang dilakukan oleh pemerintah untuk semua umat Islam.

Pemerintah dibenarkan menggunakan wang Baitul Mal untuk melakukan korban untuk semua umat Islam sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Mawardi.

Keadaan keempat : Penjaga (al-waliy) melakukan korban menggunakan wangnya sendiri untuk orang-orang di bawah jagaannya. Ia diharuskan sebagaimana yang dinyatakan oleh al-Bulqiniy dan al-Azra'ie.

Keterangan hukum di atas dinyatakan oleh Syaikh Khatib Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj ketika menghuraikan matan al-Minhaj Imam Nawawi yang berbunyi :

ولا أضحية عن الغير ولا عن ميت إن لم يوص بها
Sekian.

Thursday, October 14, 2010

Bolehkah melakukan korban bagi si mati?

          
Soal keharusan melakukan korban untuk orang yang telah mati, banyak diutarakan bila hampirnya Hari Raya Haji.
Tulisan ini akan mengupas isu ini melalui kaca mata Mazhab Syafie. Kemudian, jika ada keperluan, akan dinyatakan pandangan mazhab-mazhab lain.
Dalam Mazhab Syafie, isu ini telah diputuskan dengan jelas. Imam Nawawi radhiAllah ‘anhu menegaskan dalam kitab al-Minhaj :
ولا تضحية عن الغير بغير إذنه. ولا عن ميت إن لم يوص بها
Terjemahan : Dan tidak ada [amalan] korban bagi pihak orang [lain] tanpa keizinannya dan [juga] tidak [ada amalan korban] bagi pihak orang [yang telah] mati jika dia tidak mewasiatkannya.
*Perhatian : Perkataan dalam [ ] adalah tambahan penulis bagi tujuan penjelasan
            Kenyataan Imam Nawawi radhiAllah ‘anhu di atas memperihalkan tentang dua perkara iaitu :
Pertama : Melakukan korban bagi pihak orang lain yang masih hidup; dan
Kedua :  Melakukan korban bagi pihak orang yang telah mati.

1. Pertama : Korban bagi pihak orang masih hidup
Melakukan korban bagi pihak, atau untuk orang lain, memerlukan keizinan pihak atau orang tersebut. Oleh itu, jika seseorang menyembelih binatang, dengan niat melakukan korban bagi pihak orang lain, sembelihan itu dikira sebagai korban, jika terdapat keizinan daripada orang tersebut.
Namun, jika sembelihan itu dilakukan tanpa keizinannya, maka binatang yang disembelih itu TIDAK dianggap sebagai korban. Dalam erti kata lain, tidak sah korban tersebut.
Sebab ia tidak dianggap korban kerana korban merupakan ibadat. Manakala dasar yang terpakai dalam soal ibadat ialah, ia tidak boleh dilakukan untuk atau bagi pihak orang lain.
Justeru, jika ada individu yang mahu melakukan ibadat seperti korban bagi pihak orang lain, maka perlulah mendapat keizinannya terlebih dahulu.
Keputusan hukum di atas dijelaskan oleh para ulama Mazhab Syafie yang menghuraikan kata-kata Imam Nawawi radhiAllah ‘anhu di atas.
Syaikh Khatib al-Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj umpamanya, menjelaskan-ketika menghurai kata-kata Imam Nawawi radhiAllah ‘anhu di atas- :
 (ولا تضحية) أي لا تقع (عن الغير) الحي (بغير إذنه) ؛ لأنها عبادة، والأصل أن لا تفعل عن الغير
Terjemahan : (Dan tidak ada [amalan] korban) maksudnya tidak menjadi korban (bagi pihak orang lain) yang [masih] hidup (tanpa keizinannya) kerana ia [adalah] ibadat dan dasar [berkaitan ibadat ialah] tidak [boleh] dilakukan bagi pihak orang [lain]”.
*Perhatian : Tulisan berwarna biru adalah kata-kata Imam Nawawi radhiAllah ‘anhu.
Syaikh Khatib Syarbini dengan jelas menyatakan, korban yang dilakukan bagi pihak orang lain tanpa keizinannya,TIDAK dianggap sebagai korban.
KETIDAKHARUSAN melakukan korban untuk orang lain tanpa keizinannya, adalah pendapat yang PALING SAHIH dalam Mazhab Syafie.
Hal ini dinyatakan oleh Syaikhul Islam, Zakariya al-Ansari dalam Asna al-Mathalib, iaitu :
(وفي جواز التضحية عن الغير) بغير إذنه (وجهان) : أصحهما المنع
Terjemahan : Dalam [soal] keharusan [melakukan] korban bagi [pihak] orang [lain] tanpa keizinannya, [terdapat] dua pendapat, [pendapat] yang paling sahih [ialah] tegahan [melakukannya].
Kesimpulan : Seseorang yang mahu melakukan korban untuk orang lain yang masih hidup (seperti anak murid mahu melakukan korban untuk guru dsb), perlu mendapatkan keizinan orang tersebut terlebih dahulu.
Jika ada keizinan berbuat demikian dari orang berkenaan, penyembelihan yang dilakukan itu dikira sebagai korban. Jika dilakukan tanpa keizinannya, penyembelihan itu tidak dikira sebagai korban.

2. Kedua : Korban bagi pihak si mati
Melakukan korban bagi pihak si mati wujud dalam dua keadaan :
Pertama : Si mati mewasiatkan supaya dilakukan korban untuknya
            Dalam keadaan ini, HARUS bagi orang yang diwasiatkan melakukannya dan sembelihan yang dilakukan itu dikira sebagai korban. Perkara ini dinyatakan di dalam Mughni al-Muhtaj dan Hasyiah Qalyubi Wa Umairah.
Di dalam Mughni al-Muhtaj dinyatakan :
فإن أوصى بها جاز
Terjemahan : Jika [si mati] mewasiatkannya (yakni korban), harus [dilakukan korban untuknya ke atas orang yang diwasiatkan].
Dalam Hasyiah Qalyubi Wa Umairah pula dinyatakan :
وبإيصائه تقع له
Terjemahan : Dengan  pewasiatannya [maka korban yang dilakukan oleh orang yang masih hidup itu] dikira baginya (yakni si mati)”.


Peringatan : Korban yang dilakukan untuk si mati yang mewasiatkan demikian, WAJIB disedekahkan semua sekali kepada fakir miskin. TIDAK BOLEH bagi sesiapa selain mereka memakannya.


Ketetapan ini bersandarkan kepada KETIDAKPASTIAN kepada siapa si mati memberikan keizinan memakan daging korban yang dilakukan untuknya. Perkara ini dinyatakan di dalam Hasyiah Qalyubi Wa Umairah :
ويجب التصدق بجميعها على الفقراء، ولا يجوز أكل الأغنياء منها ولا الناظر على وقفها، ولا ذابحها لتعذر إذن الميت في الأكل. نعم إن كان الذابح ممن فيه شرط الميت فينبغي جواز أكله
Terjemahan : Dan wajib menyedekahkan semuanya (yakni daging korban yang dilakukan untuk si mati yang meninggalkan wasiat) kepada orang-orang fakir dan TIDAK HARUS memakan [nya bagi] orang-orang kaya, nazir [yang menguruskan] pewakafannya (yakni binatang korban) dan tukang sembelih, disebabkan ketidakmampuan [mengetahui] keizinan si mati [samada mengizinkan mereka] makan [atau sebaliknya]. Ya, jika tukang sembelih [termasuk] dari kalangan orang [yang terdapat] pada [diri] nya syarat [yang diletakkan oleh] si mati, maka sewajarnya harus [baginya] memakannya".

Namun, jika kebetulan orang yang menyembelih tersebut adalah seorang fakir, maka dia boleh memakan daging korban tersebut, meskipun tidak diberi keizinan secara jelas oleh si mati.
Perkara ini dijelaskan oleh Syaikh Ramli dalam Nihayatul Muhtaj. Beliau menegaskan :
لو كان الذابح لها عنه فقيرا جاز له الأكل منها بصفة الفقر
Terjemahan : Jika penyembelihnya (yakni korban) [yang menyembelih] untuknya (yakni si mati) seorang yang fakir, HARUS baginya memakannya di atas sifat [nya sebagai] orang yang fakir.
Rumusan  : Illah tegahan memakan daging korban (bagi orang-orang kaya) yang dilakukan untuk si mati yang mewasiatkannya, ialah ketidakpastian kepada siapa si mati mengizinkan daging korbannya dimakan.
Dari sini boleh disimpulkan, bagi mengelakkan kekeliruan, semasa melakukan wasiat supaya dilakukan korban untuknya, elok diminta supaya si mati menyatakan sekali kepada siapa daging korban akan diagihkan.

Kedua : Si mati tidak mewasiatkan sedemikian
Dalam keadaan ini, TIDAK HARUS dan TIDAK DIKIRA sebagai korban penyembelihan yang dilakukan. 
Hal ini dijelaskan oleh Syaikh Ibnu Hajar al-Haithami dalam kitab Tuhfatul Muhtaj ketika menghuraikan keterangan Imam Nawawi r.a di atas :
(ولا) تجوز ولا تقع أضحية (عن ميت إن لم يوص بها)
Terjemahan : TIDAK HARUS dan tidak menjadi korban [penyembelihan yang dilakukan] bagi pihak si mati jika dia tidak mewasiatkannya”.
 
3. Persoalan : Apa beza bersedekah untuk si mati dengan melakukan korban bagi si mati
Di sini timbul persoalan, mengapa ulama Mazhab Syafie tidak mengharuskan melakukan korban bagi pihak si mati (jika tiada wasiat) sedangkan mereka, dalam masa yang sama, mengharuskan amalan bersedekah kepada si mati dalam semua keadaan, samada ada wasiat atau pun tidak.
Jawapan kepada persoalan ini ialah pada pandangan mereka, ada perbezaan antara amalan korban dan sedekah. Bagi mereka, korban menyamai amalan penebusan diri seperti akikah. Dimana akikah dilakukan bagi tujuan penebusan diri kanak-kanak, sementara korban bagi tujuan penebusan diri orang yang melakukan korban.
Justeru, orang yang mahu melakukan korban bagi si mati, perlu mendapat keizinan si mati, iaitu melalui wasiat.
Disebabkan amalan korban menyerupai amalan penebusan diri, maka waris si mati tidak dituntut melakukan korban bagi pihak si mati, meskipun korban itu wajib ke atas si mati disebabkan nazar dan seumpamanya.
Korban berbeza dengan haji, zakat dan kifarat. Ini kerana kesemua ini tiada unsur-unsur penebusan diri. Ini menjadikannya sama seperti hutang. Sebab itulah ia boleh dilakukan oleh waris bagi pihak si mati walaupun tiada wasiat, seperti mana mereka boleh membayar hutang bagi pihak si mati meskipun tiada wasiat dari si mati.
Tetapi berbeza dengan korban, ia ada unsur-unsur penebusan diri. Semua ini dijelaskan oleh Tuhfatul Muhtaj :
ويفرق بينهما وبين الصدقة بأنها تشبه الفداء عن النفس فتوقفت على الإذن بخلاف الصدقة ومن ثم لم يفعلها وارث ولا أجنبي وإن وجبت بخلاف نحو حج وزكاة وكفارة ؛ لأن هذه لا فداء فيها فأشبهت الديون ولا كذلك التضحية.
Terjemahan : Dibezakan antaranya [yakni korban dari aspek keharusan melakukannya bagi pihak orang lain] dengan sedekah iaitu ia [yakni korban] menyerupai penebusan diri, maka ia bergantung kepada keizinan, berbeza dengan sedekah.

Dari sini, waris atau orang lain tidak melakukannya [yakni korban bagi pihak si mati] meskipun ia wajib [ke atas si mati disebabkan nazar dan seumpamnya]. Berbeza dengan haji, zakat dan kifarah kerana [semua] ini tiada di di dalamnya [unsur] penebusan [diri], tidak seperti [amalan] korban [yang terdapat di dalamnya unsur penebusan diri].

4. Huraian terhadap dalil yang mengharuskan korban bagi pihak orang lain.

Antara dalil yang digunakan bagi menunjukkan bahawa melakukan korban harus dilakukan untuk orang lain meskipun tanpa kebenaran, ialah hadis Nabi s.a.w yang menceritakan perihal Baginda s.a.w mengorbankan dua ekor kibas.

Ketika menyembelih kibas yang pertama, Baginda s.a.w mengucapkan : 

اللهم هذا عن أمتي جميعا، من شهد لك بالتوحيد وشهد لي بالبلاغ

Terjemahan : Wahai tuhanku,[korban] ini [adalah] bagi pihak seluruh umatku, [iaitu yang] mengakui keesaanMu dan memperakui penyampaian [dakwah kepada manusia yang  telah ku sempurnakan]

Ketika menyembelih kibas yang kedua pula, Baginda s.a.w melafazkan :

 هذا عن محمد وآل محمد

Terjemahan : [Korban] ini bagi pihak Muhammad [s.a.w] dan keluarga Muhammad [s.a.w]. 

Hadis ini direkodkan oleh Imam Ahmad. Al-Hafiz al-Haithami menilainya dalam Majma' al-Zawa'id dengan berkata, "sanadnya hasan".

Hadis ini bagaimana pun tidak menjadi dalil kepada keharusan melakukan korban untuk orang lain tanpa kebenarannya kerana dua sebab :

Pertama : Kata-kata Baginda s.a.w "Wahai tuhanku, [korban] ini [adalah] bagi pihak seluruh umatku", bermaksud Baginda s.a.w meniatkan pahala korban untuk semua umat Baginda s.a.w.

Tindakan sebegini dibolehkan seperti yang dijelaskan dalam Mughni al-Muhtaj :

لو أشرك غيره في ثواب أضحيته وذبح عن نفسه جاز

Terjemahan : Jika dia (yakni orang yang melakukan korban) menyertakan orang lain dalam pahala korbannya dan [kemudian] menyembelih [korban]  untuk dirinya, [maka yang sedemikian itu adalah] harus.

Kedua : Nabi s.a.w melakukan demikian di atas sifat Baginda s.a.w sebagai seorang ketua negara. Ketua negara sememangnya diperuntukkan hak-hak tertentu yang berbeza dengan orang awam dalam sesetengah perkara.

Dengan sebab itu, Mazhab Syafie mengharuskan ketua negara melakukan korban menggunakan wang baitul mal bagi pihak semua rakyat beragama Islam.

Sekian.


 

Wednesday, October 13, 2010

Elak kemalangan dengan ber'tareqat' di jalan raya!

Berwirid merupakan amalan zaman berzaman. Ia diamalkan oleh para sahabat dan para ulama yang soleh sehingga hari ini.

Safiyyah r.a menceritakan :

دخل علي رسول الله صلى الله عليه وسلم وبين يدي أربعة آلاف نواة أسبح بهن فقال : ما هذا يا بنت حيي؟ قلت : أسبح بهن، قال :قد سبحت منذ قمت على رأسك أكثر من هذا، قلت : علمني يا رسول الله، قال : قولي سبحان الله عدد ما خلق من شيء

Terjemahan : Rasulullah s.a.w telah masuk menemui ku dan di hadapan ku [terdapat] 4000 biji kurma yang aku bertasbih dengannya. Maka Baginda s.a.w bertanya, "apakah ini wahai anak Huyai?". Aku menjawab, "[ini biji kurma yang] aku bertasbih dengannya".

Baginda s.a.w bersabda, "sesungguhnya aku telah bertasbih sejak aku berdiri di sini lebih banyak daripada [4000 tasbih] ini". Aku [pun] berkata, "ajarkanlah aku wahai Rasulullah". Baginda bersabda, "katakanlah, Maha Suci Allah [sebanyak] bilangan segala sesuatu [yang] Dia cipta".

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Tirmizi, al-Hakim dan al-Tabarani. Ia dinilai sahih oleh Imam Sayuti (Lihat al-Hawi Li al-Fatawa (2000), cet. Darul Kutub al-Ilmiyyah, jld.2, hlm.3)

Hadis di atas menjelaskan bilangan tasbih yang dibaca oleh Safiyyah r.a, iaitu sebanyak 4000 tasbih! Turut dijelaskan, kelebihan tasbih dengan lafaz سبحان الله عدد ما خلق من شيء

Abu Hurairah r.a pula memiliki seutas benang yang mempunyai 2000 simpulan. Beliau tidak akan tidur, sehinggalah menyelesaikan sebanyak 12,000 tasbih! Hal ini diceritakan oleh Ikrimah (Lihat al-Hawi Li al-Fatawa, jld.2, hlm.4)

Ketika memperihalkan sejarah hidup Abu Darda' r.a, al-Hafiz Abdul Ghani dalam karyanya al-Kamal, mencatatkan bahawa beliau r.a bertasbih sebanyak 100,000 sehari!

Begitu juga dengan Khalid Ibn Ma'dan, seorang tabi'in, beliau bertasbih sebanyak 40,000 sehari. Ini tidak termasuk bacaan al-Quran yang beliau amalkan.(Lihat al-Hawi Li al-Fatawa, jld.2, hlm.4-5)

Sesetengah ulama zaman sekarang diketahui mengamalkan wirid-wirid tertentu seperti Wahbah Zuhayli. Wirid amalan beliau ada dalam simpanan sesetengah blog ustaz tempatan.

Begitu juga dengan Bin Beh, ulama kelahiran Mauritania yang disifatkan sebagai tokoh yang menghimpunkan antara 'kesalafian' dan kesufian dalam peribadi dan amalan beliau, turut mengamalkan wirid tertentu.

Wasiat Imam Hasan al-Banna r.a

Tokoh ulama yang begitu ketara menekankan keperluan wirid bagi setiap muslim ialah Imam al-Mujaddid, Imam Hasan al-Banna r.a. Beliau telah menyusun sejumlah zikir dan doa yang dipetik dari hadis-hadis Nabi s.a.w.

Susunan beliau itu terkenal dengan nama al-Ma'thurat yang dibahagikan kepada Wazifah Kubra dan Wazifah Sughra. Wazifah Sughra, bacaannnya lebih pendek.

Beliau mewasiatkan supaya jangan ditinggalkan bacaan al-Ma'thurat ini setiap pagi dan petang. Jika tidak berkesempatan membaca pada waktu petang, hendaklah dibaca pada waktu malam. Andainya masa dan keadaan tidak mengizinkan, hendaklah dibaca Wazifah Sughra. Demikian wasiat beliau. 

Mengekalkan wirid setiap pagi dan petang, bukan perkara senang walaupun bagi orang yang pencen yang tidak ada kerja.

Apatah lagi orang yang bekerja di pejabat yang terikat dengan waktu dan peraturan. Apatah lagi para peniaga yang sentiasa perlu memberikan fokus kepada perniagaan dari pagi hingga ke petang.

Mengapa perlu berwirid? Jawapan ringkasnya, kerana wirid adalah salah satu 'sayap' yang membolehkan seseorang hamba 'terbang' ke hadrat tuhannya! Satu lagi sayap ialah ilmu.

Penghuni bandar besar banyak masa untuk berwirid!

Masalah kesuntukan masa untuk berwirid bagi sesetengah orang yang bekerja, sebenarnya langsung tidak timbul. Sebaliknya, mereka diperuntukkan masa yang begitu cukup dan selesa untuk berwirid setiap pagi dan petang!

Bukan sahaja diperuntukkan masa, lebih dari itu, mereka 'dibebaskan' dari segala kesibukan dan sebarang kerja yang boleh menghalang mereka berwirid!

Bukankah setiap pagi dan petang, kita 'dipaksa' berkurung dalam kenderaan selama 30, 40, 50 minit atau 1 jam untuk ke tempat kerja dan pulang ke rumah? Sepanjang tempoh itu, kita bebas secara terpaksa dari segala kesibukan lain selain memandu.

Justeru tempoh 'berkurung' dalam kenderaan agak lama, ramai yang hanya membiarkan fikirannya bebas begitu sahaja, membiarkannya 'hinggap' pada mana-mana dahan.

Kadang-kadang ia 'hinggap' pada 'dahan' masa silam, sekali sekala ia 'singgah' di ranting kenangan, atau pun 'mendarat' di 'padang' realiti masa kini. Dan acap kali ia berlegar dalam ruang angan-angan! 

Sebenarnya, tempoh berkurung dalam kenderaan setiap pagi dan petang, adalah waktu yang sangat sesuai untuk berwirid. Kita sebenarnya tidak perlu lagi bermujahadah untuk mengkhususkan satu waktu yang bebas dari tetamu, kerja dan kesibukan setiap pagi dan petang.

Lebih dari itu, kita disudutkan 'secara paksa' ke satu ruang waktu yang bebas dari segala urusan dan kesibukan. Nah, gunakanlah waktu itu untuk mendekatkan diri kepada Allah dan 'terbang' kepadaNya dengan 'sayap' wirid dan zikir!

Keadaan ini sangat berbeza dengan orang yang bekerja di kampung. Setelah pulang dari bendang atau ladang di waktu petang, mereka perlu bermujahadah untuk mengenepikan kemahuan berehat atau melayan tetamu atau anak-anak, jika mereka mahu berwirid selama 30 atau 40 minit. Ternyata, ia bukan satu kerja yang mudah!

Berwirid mengelakkan kemalangan!

Dengan berzikir dan berwirid semasa memandu, hati menjadi tenang dan mantap. Emosi 'tertambat' kemas pada 'tiang' rasional, sambil akal menguasai otak dan pemikiran.

Dalam keadaan ini, karenah pemandu dan onar yang pelbagai di jalan raya, tidak lagi sewenang-wenangnya mampu 'mengacah' emosi. Kesesakan di jalanan tidak dengan mudah menggelorakan jiwa dan perasaan. 

Yang lebih penting, wirid dan zikir di jalan raya, boleh membunuh rasa takbur dan megah yang menakluki ramai pemandu. Rasa takbur dan megah itulah yang mendorong mereka memandu melulu, memotong sesuka hati dan memecut laju.

Lebih bertuah, ialah pemandu bas ekspres. Setiap hari, mereka 'ditolak' masuk ke dalam ruang waktu yang bebas dari kesibukan dan urusan, dalam tempoh yang lama. Bukan sahaja berzikir dan berwirid, lebih dari itu, mereka boleh menghafal al-Quran!

Pakar-pakar tempatan telah lama menjelaskan, kemalangan jalan raya banyak berpunca dari sikap pemandu. Namun, jarang dinyatakan cara mengubah sikap pemandu.

Sikap tidak boleh dibentuk hanya dengan undang-undang. Ia hanya boleh dibentuk dengan kalam memuji tuhan.

Emmm...berwirid semasa memandu tidak akan menghilangkan tumpuan kita kepada pemanduan. Cubalah sendiri!





Monday, October 11, 2010

Rehat Minda

Juha dan angsa berkaki satu!

                                                                                     
Juha, watak pandir dalam sastera Arab tapi cerdik dan bergeliga
Pada suatu hari, Juha membawa seekor angsa panggang kepada seorang putera raja.
 
Di tengah jalan, Juha merasa lapar. Bau angsa panggang pula begitu menggodanya. Lalu Juha memakan sebatang kaki angsa panggang itu.

Bila angsa panggang itu dihidang kepada putera raja, beliau bertanya Juha, "mengapa kaki angsa hanya sebatang?". "Semua angsa di negeri ini berkaki satu, tuanku!", jawab Juha selamba.

Juha lantas meminta putera raja melihat melalui jendela istana. Juha menunjukkan jarinya ke arah sekumpulan angsa yang berdiri sebelah kaki, seperti kebiasaan yang dilakukan angsa, itik dan ayam semasa berehat.

Putera raja tidak berpuas hati. Baginda segera memanggil seorang askar dan memerintahkannya merodok kumpulan angsa itu dengan kayu. Bila dilakukan demikian, angsa pun apa lagi, lari ke sana ke mari dengan kedua-dua belah kakinya!!.

Putera raja berkata kepada Juha, "Apakah engkau lihat!!? Semua angsa di negeri ini diciptakan dengan dua belah kaki, bukannya dengan sebelah kaki!!", bentak putera raja.

Juha membantah dengan menjawab, "Bertenang tuanku. Kalaulah dirodok manusia seperti itu, nescaya manusia pun akan lari dengan empat kaki!".


Bahaya khusyuk

Suatu ketika, Juha duduk dalam sebuah rumah. Juha mengadu kepada tuan rumah, dia mendengar keretakan di bumbung rumah.

Tuan rumah berkata, "Ahhhh...tak usah bimbanglah...bumbung sedang 'bertasbih' kepada Allah tu...". Jawab Juha, "aku bimbang nanti 'hati' bumbung menjadi khusyuk bertasbih, lalu 'sujud' ke atas kita!".

Bukti kewalian Juha!

Suatu hari, Juha mendakwa dirinya seorang wali. Orang ramai pun memintanya menunjukkan keramat, yang menjadi bukti dia seorang wali.

Jawab Juha, "kamu mahu aku tunjukkan keramat yang lebih besar daripada kemampuan ku mengetahui apa yang ada dalam hati kamu!!?". Mereka mejawab, "baik, apa yang ada dalam hati kami sekarang ini?".

Jawab Juha, "Apa yang ada dalam hati kamu sekarang ialah, hati kamu berkata "aku berbohong (mendakwa diriku wali)"!.

Sunday, October 10, 2010

Zuhud : Pra Syarat Tajdid*

Dewasa ini, agak ramai yang bercakap tentang tajdid. Tapi, tidak semua yang mewar-warkan tajdid, mampu melakukan tajdid!.

Kebanyakan mereka yang melaungkan tajdid memiliki idea, daya intelektual dan keberanian, namun mengapa mereka masih gagal mencetuskan tajdid yang mampu mengubah keadaan dan menggugat zaman?

Persoalan ini telah dibongkar oleh Maulana Abu Hasan al-Nadawi yang menelusuri denai-denai sejarah tajdid sepanjang sejarah Islam. 

Beliau memulakan bicaranya dengan sorotan ke atas keperibadian tokoh tajdid terkenal Islam, Imam Ahmad bin Hambal radiallah 'anhu. Beliau menitipkan... 

Ayah kepada Imam Ahmad, Hanbal,  pernah bercerita tentang anaknya itu. "Jarang sekali Ahmad meminjam sesuatu dari rumah kami dan rumah anaknya", kata Hanbal. "Apabila harta yang bersumberkan dari harta  Sultan mula memasuki rumah kami, Ahmad tidak lagi meminjam dari kami", sambung Hanbal.

Sebenarnya, Imam Ahmad tidak mengatakan harta-harta yang bersumberkan sultan (pemerintah) itu haram. Cuma, beliau berpendapat, ia diambil secara tidak halal dan hak-hak orang-orang Islam masih 'bergantungan' dengan harta-harta itu. Justeru itu, beliau mengelak dari mengambilnya.


Maulana Abu Hasan Ali Nadawi (wafat 1999)

Pernah suatu ketika, beliau berpesan kepada anak-anaknya, "janganlah kamu mengambilnya (harta-harta yang bersumberkan sultan) sedangkan perbatasan terbiar dan tidak diisi (dengan tentera yang berkawal) serta fai (harta awam) pula tidak dibahagikan kepada mereka yang berhak”.

Di sini, kita berhenti sejenak untuk bertanya, mengapakah begitu berhalus sekali Imam Ahmad dalam soal ini? Mengapakah begitu 'keterlaluan' pendiriannya?.

Izinkanlah aku berkata, andainya tanpa ketegasan seperti ini, kiranya tiada keberhalusan dalam zuhud dan berpaling dari harta-harta sultan (pemerintah)...

 Jikalau tiada penjagaan yang sungguh-sungguh terhadap manhaj kehidupan yang dipegang kejap oleh Imam Ahmad ini...jikalau tanpa semua ini, nescaya beliau tidak akan berupaya 'menderhakai' negaranya yang kuat dan membebaskan diri dari cengkamannya...

Nescaya, beliau tidak berkemampuan menjelmakan peranannya yang hebat dalam sejarah gerakan islāh (pemurnian), tajdid (pembaharuan) dan mempertahankan agama.

Beliau juga tidak akan mampu memberikan kesan sebegini besar ke atas minda manusia dan jiwa mereka...Beliau tidak akan memiliki kekuatan untuk berdiri sebagai bukit yang tegap dan kejap dalam arus yang menghanyutkan perwira dan menggoncangkan bukit bukau!.

Sesungguhnya, kita telah menyaksikan bahawa kezuhudan dan tajdid sentiasa bergandingan dalam sejarah Islam.

Justeru, kita tidak pernah mengenali mana-mana tokoh yang berjaya mengubah arus, merubah perjalanan sejarah, meniupkan ruh dan semangat baru dalam masyarakat Islam, atau membuka era baru dalam sejarah Islam...

serta meninggalkan perbendaharan ilmu, pemikiran dan keagamaan yang kekal, yang berterusan selama berkurun-kurun lamanya memberi kesan ke atas minda dan pemikiran manusia dan 'menguasai' bidang keilmuan dan moral...

melainkan tokoh tersebut mempunyai sentimen kezuhudan, penundukan nafsu syahwat dan penguasaan ke atas sifat cintakan kebendaan dan penguasa-penguasanya.

Barangkali, rahsia kepada hakikat sejarah ini ialah kerana zuhud memberikan kepada manusia kekuatan melawan, bergantung kepada potensi diri dan akidah, memandang remeh kepada 'wira-wira' kebendaan, 'pemabuk-pemabuk' nafsu syahwat dan 'tawanan-tawanan' nafsu perut.

Lantaran itu, kamu melihat ramai cendiakawan dan cerdik pandai dari kalangan pelbagai bangsa, mereka adalah orang-orang yang zuhud dalam kehidupan, golongan yang 'memberontak' ke atas nafsu syahwat, berada jauh dari raja-raja, pemerintah-pemerintah dan orang-orang kaya di zaman mereka.

Ini kerana, kezuhudan akan membangkitkan dalam jiwa kekuatan-kekuatan yang terpendam, menyalakan bakat dan kebolehan serta menyalakan ruh dan semangat.

Sedangkan keselesaan dan 'kemanjaan' akan 'membodohkan' perasaan, menidurkan jiwa dan mematikan hati.

*Tajuk asal artikel ini ialah 'kezuhudan di dunia dan hubungannya dengan islāh dan tajdid’. Artikel ini adalah petikan dari buku 'Rijāl al-Fikr Wa al-Da’wah’ karangan Maulāna al-Nadawi, juzuk 1, hlm. 104-105