Pages

Thursday, December 30, 2010

TAHUN BARU 2011 : DIRI PUN PERLU DILAYAN SEPERTI RUMAH, KERETA...

Pokok yang berbunga, tetap berbunga walau di mana ia tumbuh!
Tidak sedikit orang yang mahu membuka 'lembaran baru' dalam hidup. Tetapi, ramai yang mahu memulakan hidup baru bila tibanya sempena tertentu.
Keadaan hidup stabil, perkahwinan, memasuki alam pekerjaan adalah antara sempena yang dijadikan titik perubahan hidup. Kesemuanya adalah sesuatu yang belum pasti. Ia mungkin berlaku, mungkin tidak.
Yang pasti, dengan tibanya tahun baru, ramai yang mahu menjadikannya titik bertolak ke era hidup baru. Jika inilah keadaannya, maka ramai yang tersalah anggap.
Mereka menyangka, kekuatan untuk berubah itu akan tiba bersama sempena-sempena tadi. Bila berkahwin, kekuatan untuk berubah akan bertunas dan seterusnya merimbun. Tatkala keadaan hidup stabil, kemampuan untuk berhijrah akan terpasak dan kejap. Bila mula bekerja atau tibanya tahun baru, kemahuan untuk menukar gaya hidup akan membuak-buak.
Kekuatan Untuk Berubah Berada Dalam Diri!
Semua ini adalah sangkaan. Ia adalah khayalan yang diutuskan oleh angan-angan. Sebenarnya, perubahan hidup tidak terpancar dari semua sempena tadi. Ia sebaliknya terbit dan memancar dari dalam diri manusia, bukan dari luar diri mereka.
Jika diri manusia kuat, kental dan memiliki azam yang tinggi, mereka boleh berubah. Mereka boleh mencetuskan keajaiban  tanpa menanti kedatangan tahun baru ataupun sempena-sempena tertentu.
Diri yang berkualiti tidak akan ditundukkan oleh suasana getir mahupun menekan. Sebaliknya, diri yang bermutu itu akan mengambil manfaat dan faedah dari suasana payah yang mengcengkam.
Ia tidak akan membuka ruang kepada keadaan untuk menawannya. Meskipun hidup dalam suasana yang keruh dan kelam, diri yang berkualiti terus hidup dalam keadaan jati diri dan keperibadiaannya kekal utuh dan tidak tercemar.
Ia umpama benih pepohon berbunga yang tertanam di dalam tanah yang hitam dan cemar. Meskipun demikian, “jatidiri”nya tidak terusik. Ia kekal dalam keutuhan. Dengan “jatidiri” yang tulen itu, ia menebuk tanah-tanah hitam dan pudar untuk menjenguk ke dunia luas sambil menebarkan wangian dan warnanya yang gemilang!
Demikianlah diri yang berkualiti! Ia tidak menyerah kalah kepada keadaan. Sebaliknya ia mencanai keadaan untuk melakarkan keajaiban!.
Justeru, usahlah terus menganyam sangkaan dan angan-angan.
Sesungguhnya, masa yang anda sedang berada di dalamnya kini, diri anda yang dikenali orang dengan nama anda sekarang, dan suasana yang sedang anda alami saat ini, adalah satu-satunya tunjang yang akan menentukan masa depan anda. Maka, tidak ada ruang untuk berlambat-lambat atau menangguhkan perubahan hidup!.
Ketahuilah, menangguhkan proses perubahan hidup, hanya bermakna memanjangkan keadaan perit yang anda sedang hadapi, yang sepatutnya anda berusaha segera membebaskan diri dari taklukannya. Ia juga bermakna kekekalan anda dalam keadaan kalah berhadapan dengan tuntutan hawa nafsu yang mengajak anda memanjangkan rehat dan bersenang lenang.
Alangkah indahnya jika manusia sentiasa memperbaiki diri dan mengubah keadaan dirinya setiap masa. Memperbaiki diri dengan sentiasa meneliti kelemahan dan kekurangan diri sendiri untuk diperbaiki dari semasa ke semasa.
Diri Sendiri Dianak tiri!
Bila kita pulang ke rumah, tentunya rumah berselerak dan tidak teratur. Pastinya kita tidak sempat mengemaskan rumah di waktu pagi kerana berkejar ke tempat kerja.
Sebaik tiba di rumah, kita akan mengemaskan rumah. Barang-barang disusun semula seperti keadaannya yang asal. Sampah-sampah dibuang. Kekotoran dibersihkan.
Jika itulah yang kita lakukan ke atas rumah kita, maka apakah diri kita tidak berhak dilayan seperti itu? Tidakkah diri kita lebih berhak di“kemas”kan setiap hari seperti rumah kita juga?
Tidakkah “kotoran” yang melekat pada diri kita lebih perlu dibersihkan setiap ketika seperti kita membersihkan kotoran di rumah kita?
“Sampah-sampah” yang bertimbun dalam diri, tidakkah sangat mustahak untuk dibuang dari semasa ke semasa, seperti mana dari semasa ke semasa kita membuang sampah yang berselerak di rumah kita?

Adalah sangat tidak adil apabila rumah atau kereta kita dibersihkan setiap hari. Atau dibersihkan bila sahaja terdapat kotoran. Tetapi diri kita, hanya diperbaiki bila masuknya tahun baru!
Syair Arab bergurindam “Peliharalah kesejahteraan hati dari suatu penyakit, kerana sukar sekali memperbaikinya kalau sekali telah rosak”.
Bapak Hamka juga ada bermadah “Tiap-tiap orang takut cacat dirinya. Di sini, nyata bahwa manusia tidak ingin kerendahan. Semua suka kemuliaan. Tetapi, jarang orang yang tahu akan aibnya, dan tidak tahu akan aib diri, adalah aib yang sebesar-besarnya”(Tasauf Moden hlm.143).
Tahukah anda, bagaimana cara menimbulkan keinginan untuk berubah?. Anda di cadangkan mempraktikkan saranan-saranan berikut :
i.          Lihat kejayaan yang telah dicapai oleh orang yang paling hampir dengan kita seperti       adik beradik, saudara-mara, jiran dan sahabat
ii.         Analisis kehinaan yang kita hadapi jika kita tidak berubah
iii.        Lihat kemajuan yang dicapai oleh orang yang lebih muda daripada kita
iv.        Wujudkan keinginan untuk melancong ke luar negara
v.         Kenangi kesilapan masa silam ketika muhasabah diri
vi.        Berusaha untuk mempunyai anak yang ramai
vii.       Berdoa kepada Tuhan agar hati kita didorongi untuk berubah
(Dr.Hj. Muhammad Fadzilah Kamsah, Menerobos Sempadan Diri, hlm3)

Sunday, December 26, 2010

Santai Ilmi

1. Orang was-was macam orang gila! (Kaedah 'ajar' orang was-was)

Dalam Kitab Ighathah al-Lahafan (hlm.111), Imam Ibnu Qayyim menceritakan kisah Abu al-Wafa’ Ibn Aqil (ulama Mazhab Hambali) dengan seorang lelaki yang was-was.

"Tuan syeikh, saya menyelam dalam air berkali-kali [untuk mengangkat hadas besar], kemudian saya merasa was-was samada mandi junub saya itu sah atau tidak. Apa pandangan Tuan Syeikh?", tanya lelaki itu kepada Syeikh Ibn Aqil.

"Pergi, [tidak perlulah engkau mandi hadas untuk menunaikan solat] kerana kewajipan solat telah gugur daripada kamu!", bentak Syeikh Ibnu Aqil. Lelaki itu kebingungan.

"Mengapa pula saya tidak wajib solat?", bantah lelaki itu.

Syeikh Ibnu Aqil menjawab, "kerana Nabi s.a.w telah bersabda, "diangkat qalam [yang menulis dosa dan pahala] daripada tiga jenis manusia; orang yang gila sehingga dia waras, orang yang tidur sehingga dia terjaga dan kanak-kanak sehingga dia baligh".

Sambung Syeikh Ibnu Aqil lagi, "sesiapa yang menyelam dalam air berulang kali, kemudian masih ragu-ragu adakah air meratai tubuhnya atau tidak, adalah orang gila!".

Nah, ambik sebiji!. Was-was lah lagi!!

2. Mengadap kiblat ketika mandi wajib tidak afdhal!

Seorang lelaki bertanya Imam Abu Hanifah r.a, "jika saya menanggalkan pakaian, lalu terjun ke sungai untuk mandi mengangkat hadas, ke arah manakah yang afdhal bagi saya mengadap? Apakah ke arah kiblat?".

Jawab Imam Abu Hanifah, "lebih afdhal bagi kamu mengadap ke arah pakaian kamu supaya ia tidak dicuri!".

Wednesday, December 22, 2010

Sikap Islam Terhadap Pendidikan Seks Ala Barat

Pendidikan Seks menurut acuan Barat adalah pendidikan berkenaan kaedah-kaedah mengelakkan kehamilan yang tidak diingini. Ia juga berkenaan kaedah-kaedah mengelakkan jangkitan penyakit AIDS akibat hubungan seks, selain kaedah 'membebaskan' diri daripada janin yang dikandung hasil hubungan seks.

Jelasnya, Pendidikan Seks di Barat ialah 'proses pendidikan yang bertujuan mencegah kesan-kesan hubungan seks yang tidak diingini', seperi kehamilan dan penularan penyakit AIDS. Atau ringkasnya, pendidikan berkenaan seks yang 'selamat'.

Dalam erti kata lain, Pendidikan Seks ala Barat bertujuan mendidik pelajar tentang seks yang selamat, yang bermakna panduan melakukan zina yang tidak mengakibatkan kehamilan yang tidak diingini atau penyakit AIDS. 

Sikap Islam berhubung Pendidikan Seks seperti ini sangat jelas. Keharamannya pada pandangan Islam sangat nyata. Ini kerana, Islam melarang zina dan segala yang mendekatkan manusia kepada zina. 

Ini diperkuatkan lagi oleh fatwa Mufti Mesir, al-Allamah Syaikh Ali Jum'ah. Beliau menegaskan :

وفيما يتعلق بقضية التثقيف الجنسي للأطفال المعروف بـ Sex education وهو ما يعني تعليم الأطفال والمراهقين في المدارس كيفية الممارسة الجنسية مع تجنب الحمل، والإصابة بالأمراض التناسلية -كما تطالب به بعض الوثائق الدولية تحت بند الوقاية من الإيدز- فهو لا يجوز شرعاً، ويتنافى مع الإسلام ومع ثوابتنا

Terjemahan : Berhubung soal Pendidikan Seks kepada kanak-kanak yang dikenali sebagai sex education, yang bermakna mengajar kanak-kanak dan remaja di sekolah-sekolah, kaedah melakukan hubungan seks sambil mengelakkan [diri daripada] kehamilan dan jangkitan penyakit kelamin-seperti yang diminta oleh deklarasi-deklarasi antarabangsa di bawah fasal pencegahan AIDS-ia tidak harus menurut syarak, dan bertentangan dengan Islam dan prinsip-prinsip kita". (sumber : onislam.com)

Bersikap rasional dan ilmiah

Pendidikan Seks dalam Islam jauh berbeza dengan Pendidikan Seks ala Barat. Dalam Islam, Pendidikan Seks berpaksikan kepada 'penjelasan tentang halal dan haram berhubung seks'.(Rujuk takrif Pendidikan Seks dalam Islam menurut Syaikh Faisal Maulawi dalam posting sebelum ini).

Justeru, kita tidak boleh menolak Pendidikan Seks secara keseluruhan, memandangkan dalam Islam sendiri wujud Pendidikan Seks ini.

Penolakan kita terhadap Pendidikan Seks mestilah dilakukan secara ilmiah dan rasional. Iaitu menolak Pendidikan Seks yang bertentangan dengan agama dan budaya kita, dan dalam masa yang sama, menerima Pendidikan Seks yang bersumberkan Islam.


Tuesday, December 21, 2010

Pendidikan Seks di Sekolah : Cukupkah sekadar keluhan agamawan?

Tahun hadapan, (2011) seramai 500,000 murid Tahun 1 akan diajar Pendidikan Seks di sekolah. Ia akan diajar melalui subjek Pendidikan Kesihatan. Bukan melalui subjek khusus yang dinamakan Pendidikan Seks.

Saya dapat rasakan, rata-rata masyarakat merasa curiga dengan Pendidikan Seks yang hendak diperkenalkan itu.

Kecurigaan mereka berasas. Sebabnya, pada persepsi banyak pihak, Pendidikan Seks datang dari Barat. Ia telah lama diajar kepada pelajar-pelajar sekolah di sana.

Jadi, masyarakat kita bimbang, Pendidikan Seks yang mahu diperkenalkan tahun depan itu, diceduk dari Barat. Atau digubal di sini, tetapi 'semangat' dan orientasinya adalah 'semangat' dan orientasi Barat.

Tujuan Pendidikan Seks di Barat

Di Barat, Pendidikan Seks adalah berkenaan kaedah mengelakkan kehamilan yang tidak diingini. Kaedah mengelakkan penyakit AIDS apabila melakukan hubungan seks bebas, dan kaedah membebaskan diri daripada janin yang dikandung akibat hubungan seks. Inilah dia Pendidikan Seks di Barat.

Jelasnya, ia bukan bertujuan mengelakkan zina!

Berbeza dengan Pendidikan Seks dalam Islam. Dalam Islam, Pendidikan Seks membawa dua makna. Iaitu, PERTAMA, menjelaskan segala yang berkaitan dengan naluri seks kepada para pelajar secara ilmiah; dan KEDUA, menjelaskan apa yang HALAL dan apa yang HARAM berkaitan seks.

Fakta ini dirumuskan daripada definisi Pendidikan Seks menurut Islam yang dikemukakan oleh Syaikh Faisal Maulawi, ulama terkenal Lubnan.

Beliau menjelaskan, "Pendidikan Seks dari kaca mata Islam ialah pemberitahuan tentang segala yang berkait dengan naluri seks kepada pemuda dan pemudi, dan penerangan tentang halal dan haram sekitarnya (yakni sekitar seks)".Rujuk http://www.onislam.net/arabic/ask-the-scholar/8255/51946-2004-08-01%2017-37-04.html

Senada dengan beliau ialah Mufti Mesir, al-Allamah Syaikh Ali Jum'ah. Beliau menyatakan, penjelasan berkenaan soal halal dan haram berkaitan seks telah dijadikan oleh para ulama sebagai kurikulum sebenar Pendidikan Seks dalam Islam. Rujuk http://www.onislam.net/arabic/fiqh-a-tazkia/fiqh-papers/8072/91419-2007-04-03%2014-53-55.html

Kita tidak pasti, apakah Pendidikan Seks yang akan diperkenalkan tahun depan itu, mengambil 'semangat' Pendidikan Seks ala Barat, atau 'semangat' Islam seperti yang dinyatakan tadi.

Bekerja bukan sekadar mengkritik

Pada titik ini, terserlahlah tugas para AGAMAWAN berhubung soal Pendidikan Seks ini. Mereka mesti bersikap pro aktif dengan mengemukakan kepada kerajaan dan masyarakat, model Pendidikan Seks dalam Islam yang berteraskan 'penjelasan halal dan haram berkaitan seks'.

Tidak cukup hanya sekadar mengkritik. Tidak memadai sekadar menuduh kerajaan mempunyai kepentingan kebendaan di sebalik pengajaran Pendidikan Seks.

Tidak ada apa-apa manfaat sekadar melahirkan rasa bimbang, ekoran pengajaran Pendidikan Seks ini, tapi tidak melakukan apa-apa!

Thursday, December 16, 2010

Pluralisme: Masalah metodologi, bukan niat

Shah al-Maududy
Dis 17, 10
10:13am
Akhir-akhir ini, terdapat ahli akademik cenderung melabel tokoh-tokoh tertentu, sebagai cenderung atau menyokong fahaman pluralisme agama.

Ada tokoh dilabelkan sedemikian, kerana menghadiri satu 'majlis rasmi' kuil Buddha di Kelantan. Seorang lagi tokoh dikaitkan dengan pluralisme, antaranya disebabkan sikapnya yang konsisten membenarkan penggunaan nama Allah oleh bukan Islam.

meccaAda pihak yang menganggap 'kecenderungan melabel' itu sebagai berniat jahat. Tapi, saya tidak beranggapan sedemikian. Saya tidak percaya, ahli akademik yang melabel itu berniat jahat. Saya percaya, ahli akademik tersebut berniat baik dan ikhlas. Iaitu memelihara kesucian agama.

Saya juga tidak mempercayai, 'pelabelan' ini dilakukan dengan niat menggunakan isu akidah, untuk mewujudkan permusuhan di kalangan ahli politik.

Sangat serius
Pada pengamatan saya, 'pelabelan' yang 'sangat serius' ini, berpunca daripada kesilapan metodologi yang diguna pakai, dalam mendiskusi isu-isu agama. Ia bukan isu 'niat jahat'. Ia sebaliknya isu 'ketempangan metodologi'.

Sepatutnya, dalam membuat keputusan berhubung isu-isu agama (sebenarnya dalam semua isu), nas-nas al-Quran dan hadis, hendaklah dirujuk terlebih dahulu.

Kesilapan akan berlaku, apabila yang pertama dirujuk, ialah kemaslahatan umum atau kebimbangan terhadap kedudukan agama. Sementara, nas-nas syarak dikemudiankan.

sitting in a mosqueMetodologi yang salah inilah juga antara faktor tercetusnya 'budaya tahrim', iaitu budaya suka mengharam sesuatu secara melulu.

Akibatnya, mendoakan kesejahteraan keduniaan kepada bukan Islam, haram. Mendoakan keburukan kepada orang-orang Islam yang dianggap zalim, haram. Bukan Islam masuk ke dalam masjid, haram. Menyedekahkan hasil judi kepada fakir miskin, haram…

Semuanya diputuskan sebagai haram, kerana rujukan pertama kepada nas-nas syarak, tidak dilakukan terlebih dahulu.

Jika yang pertama dirujuk ialah nas-nas syarak, saya yakin, tokoh yang menghadiri majlis di kuil Buddha, atau membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah, tidak akan dilabel sebagai cenderung atau menyokong pluralisme. Bahkan, tidak akan ada yang tergamak melabel sedemikian.

masjid jamek mosqueIni disebabkan, apa yang dilakukan oleh Nabi SAW lebih 'dahsyat' daripada sekadar 'menghadiri majlis rasmi di rumah ibadat bukan Islam'.

Ibnu Ishaq dalam kitabnya berkenaan sirah nabawiyyah, mencatatkan peristiwa lawatan satu rombongan Kristian dari Najran ke Madinah, untuk bertemu Nabi SAW. Rombongan tersebut disambut Baginda SAW di masjid Baginda, Masjid Nabawi.

Kristian di masjid
Kebetulan, rombongan tersebut tiba di Masjid Nabawi selepas Asar, yang merupakan waktu sembahyang mereka. Lantas, rombongan Kristian itu bangun untuk mengerjakan sembahyang mereka dalam Masjid Nabawi.

Tatkala para sahabat mahu menegah mereka berbuat demikian, Nabi SAW bersabda, “biarkan mereka (mengerjakan sembahyang mereka)”. Lantas mereka mengadap ke arah timur, lalu mengerjakan sembahyang mereka dalam masjid kedua suci dalam Islam itu!

Peristiwa ini turut disentuh oleh Imam Ibnu Qayyim dalam karyanya Zadul Ma'ad, jilid 3.

putrajaya 120505 mosqueSikap lunak Nabi SAW terhadap bukan Islam, diteruskan oleh para sahabat Baginda. Syaidina Umar r.a sebagai contoh, mengarahkan diperuntukkan daripada Baitulmal, bantuan kewangan tetap kepada salah seorang Yahudi dan tanggungannya (al-Kharaj, karangan Abu Yusuf, ms.26 & Fiqh al-Zakat, karangan al-Qaradhawi, jilid 2, ms.705-706).

Beliau juga mengarahkan diperuntukkan dari Baitulmal bantuan kewangan kepada para pesakit kusta beragama Kristian (Ghair al-Muslimin Fi al-Mujtama' al-Islami, karangan al-Qaradhawi, ms.47).

Lebih dari itu, sesetengah para tabi'in yang terkemuka, memberikan sebahagian daripada zakat fitrah kepada paderi-paderi Kristian. Sesetengah daripada mereka, seperti Ikrimah, Ibnu Sirin dan al-Zuhri pula berpendapat, harus memberi zakat kepada mereka (Ghair al-Muslimin Fi al-Mujtama' al-Islami, ms.47)

Zakat kepada bukan Islam
Menyedari Nabi SAW pernah mengizinkan orang-orang Kristian mengerjakan sembahyang mengikut cara mereka dalam Masjid Nabawi, Syaidina Umar r.a memberikan bantuan kewangan kepada bukan Islam bersumberkan wang Baitulmal, dan ada tabi'in yang mengharuskan wang zakat diberikan kepada bukan Islam.

NONEMenyedari semua ini, adalah amat membingungkan, apabila seseorang itu dilabel sebagai condong kepada fahaman pluralisme, semata-mata kerana menghadiri 'majlis rasmi' di kuil Buddha!

Jika dirujuk nas-nas syarak berhubung penggunaan nama Allah oleh bukan Islam pula, saya yakin, tiada pihak yang sanggup melabelkan mana-mana orang Islam yang membenarkannya, sebagai penganut fahaman pluralisme.

Dalam surah al-Zumar ayat 3, Al-Quran merakamkan ucapan orang-orang musyrik yang menjustifikasikan perbuatan mereka menyembah berhala. Mereka berkata “Kami tidak menyembah atau memujanya (yakni berhala) melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sedamping-dampingnya”(al-Zumar : 3).

Jelasnya, mereka menggunakan kalimah Allah seperti yang dirakam sendiri oleh al-Quran. Dalam ayat di atas, al-Quran tidak menegah mereka menggunakan perkata Allah dalam ucapan mereka itu.

NONESebaliknya, al-Quran hanya menyebut dalam sambungan ayat di atas “Sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta, lagi sentiasa kufur”(al-Zumar :3)

Rujukan kepada nas menemukan kita bahawa, pada zaman Nabi s.a.w, orang-orang bukan Islam bukan sahaja menggunakan kalimah Allah dalam ucapan mereka. Bahkan mereka menggunakan ucapan Bismillahirrahmanirrahim!.

Bismillahirrahmanirrahim
Dalam surat Raja Mesir, Muqauqis yang beragama Kristian kepada Nabi SAW, beliau memulakannya dengan “Bismillahirrahmanirrahim! Kepada Muhammad bin Abdullah (SAW) dari Muqauqis, pembesar Qibti…”(Ibnu Qayyim dalam Zadul Ma'ad, jilid 3, ms.61 & Ibnu Hisyam dalam Sirah Ibnu Hisyam, jilid 2, ms.359).
Tidak terdapat pula sebarang kenyataan yang menunjukkan Nabi SAW membantah penggunaan Bismillahirrahmanirrahim oleh Muqauqis itu.

taman tamadun islam 280906 mosqueDi samping nas-nas syarak yang dinyatakan, kenyataan para ulama juga sangat jelas berhubung soal ini. Contohnya, jumhur ulama mensyaratkan Ahli Kitab (penganut Yahudi dan Kristian) menyebut nama Allah ketika menyembelih binatang bagi menjadikannya halal dimakan oleh orang Islam (lihat tafsiran ayat 5 Surah al-Maidah dalam Tafsir al-Qurtubi).

Justeru, bagaimana boleh dikatakan, orang bukan Islam terutamanya Ahli Kitab, tidak boleh menggunakan kalimah Allah?

Penggunaan nama Allah oleh bukan Islam begitu luas pada zaman kegemilangan Islam, sehingga mereka menggunakannya dalam nama-nama mereka, tanpa ada bantahan dari ulama Islam.

ibrahimi mosque 240205Sebagai contoh, Hibatullah bin Tilmiz, yang merupakan salah seorang cendiakawan bukan Islam pada zaman Abbasiah (Ghair al-Muslimin Fi al-Mujtama' al-Islami, ms.53). Hibatullah adalah gabungan dua perkataan, iaitu Hibah dan Allah.

Berhadapan dengan nas-nas syarak dan fakta-fakta ini, saya tidak faham, bagaimana orang Islam yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah, dilabel sebagai menyokong fahaman pluralisme!

Bagi mengelakkan munculnya 'pandangan-pandangan yang menghairankan' ini, kembalilah kepada metodologi penentuan hukum dalam Islam. Rujuklah al-Quran dan Sunah terlebih dahulu, sebelum merujuk kepada sumber-sumber perundangan lain yang diperakui.

Sumber : http://www.malaysiakini.com/news/151033