Pages

Tuesday, February 1, 2011

Tunjuk Perasaan di Mesir : Keyakinan Rakyat Mesir Kepada Ulama

Para peserta demonstrasi yang berjumlah lebih 2 juta orang sekarang (hari Selasa 1 Feb. 2011), yang berhimpun di Medan Tahrir yang terletak di tengah-tengah ibu negara Mesir, Kaherah, meminta Syaikh Yusuf al-Qaradhawi, wartawan Mesir, Muhammad Husayn Haikal, Dr. Muhammad Salim al-‘Awa (seorang tokoh ulama) dan beberapa tokoh berkecuali , membentuk satu jawatan kuasa bagi mengadakan rundingan dengan Husni Mubarak yang enggan berundur daripada kerajaan.
Para peserta demonstrasi juga menolak tawaran yang dikemukakan oleh Naib Presiden Mesir,  Umar Sulayman  yang dilantik bagi mengadakan rundingan dengan pihak pembangkang dan parti-parti politik Mesir.
Tawaran tersebut ditolak kerana mereka tidak mempercayai kemampuan tokoh-tokoh pembangkang, selain memastikan revolusi yang tercetus tidak ‘dirampas’ daripada tangan mereka.
Sambil menegaskan kesahan tuntutan mereka, para peserta demonstrasi menolak sekeras-kerasnya gesaan berganjak daripada tuntutan mereka agar Husni Mubarak melepaskan jawatan atau meninggalkan Mesir dengan segera.
Selain menuntut pengunduran Mubarak, mereka juga menuntut beberapa perkara lain iaitu menyambung semula perkhidmatan internet dalam kadar segera, melantik Menteri Dalam Negeri dari kalangan tentera, bukannya dari kalangan polis, memansuhkan Pasukan Perisik Keamanan Negara, menubuhkan jawatan kuasa bagi meminda perlembagaan, membubarkan parlimen dan memansuhkan Undang-undang Kecemasan yang membolehkan tangkapan tanpa bicara.

No comments:

Post a Comment